دیجیتال مارکتینگ تو کشورهای عربی
اگه یه بیزینسی داری و دلت میخواد وارد بازار امارات، عمان یا قطر بشی، ولی نمیدونی چجوری دیده شی، باید همین الان به ساخت یه وبسایت عربی فکر کنی. چرا؟ چون اونور خط، آدمایی نشستن که بهجای گوگل کردن به فارسی، دارن به عربی مینویسن: “أقرب محل أثاث”، یا “أفضل شركة تسويق في مسقط”.
تو این مقاله قراره بهت بگم که چرا ساخت یه سایت عربیزبان نهفقط کمهزینهترین راه برند شدن تو بازار خلیجه، بلکه هوشمندانهترین راه برای جذب مشتریهای بومی هم هست.

بیزینس بدون زبان مشتری یعنی سکوت توی بازار شلوغ
اول از همه یه چیزی رو صاف کنیم: اگه میخوای بری وارد بازاری مثل عمان یا امارات بشی، باید زبون مردمش رو بلد باشی. منظورم فقط زبون حرفزدن نیست، زبون بیزینسکردنه. مردم این کشورا با زبان عربی زندگی میکنن، خرید میکنن، سرچ میکنن، و تصمیم میگیرن. پس ساخت وبسایت عربی رو جدی بگیر واقعا!
اگه وبسایتت فقط انگلیسی یا فارسی باشه، تو اصلاً براشون وجود نداری. باید به عربی محلی وبسایتت توی هر کشوری که میخوای فعالیت تجاریت رو شروع کنی راه اندازی و سئو باشه تا بتونی مشتریایی که به زبون عربی محل گوگل عربی رو سرچ میکنن رو بنحوی بهشون دسترسی پیدا کنی، این ارزونترین راهه!

چرا وبسایت عربی از خود تبلیغات مؤثرتره؟
تبلیغات خوبه، ولی ساخت یک وبسایت عربی یا دوزبانه حرفهای، تبدیل به ویترین دائمی برندت میشه. ویترینی که حتی وقتی خوابی هم، مشتری رو جذب میکنه. بعضیا فکر میکنن میتونن سایت خودشون رو با Google Translate عربی کنن و تموم. ولی اون فقط باعث میشه کارت فیک بهنظر برسه. وبسایت عربی باید لحن محلی داشته باشه، اصطلاحات درست استفاده کنه، و حتی جغرافیای محتواش متناسب با بازار اون کشور باشه. وقتی یکی از قطر میاد توی سایتت و میبینه نوشته “نتواصل معك عبر الواتساب”، بیشتر حس راحتی میکنه تا اینکه بخونه “برای ارتباط با ما کلیک کنید”.
بذار یه مثال بزنم:
یکی از مشتریای ما یه برند کوچیک از تهران بود که تو کار سنگ ساختمون بود. وقتی سایت عربی براش راه انداختیم و از داخل عمان سئوش کردیم، توی کمتر از دو ماه تماس از مسقط و صحار داشت. چرا؟ چون آدمای اونجا دنبال سنگ ایرانی بودن ولی تو گوگل عربی میزدن “رخام إيراني” و این سایتو بالا میآورد.

سئو محلی یعنی دیده شدن توی همون شهر هدف
فرض کن داری از بازار تهران میخوای بری بازار مطرح عمان. تو اونجا باید با زبان و فرهنگ خود مردم خرید و فروش کنی، نه با لهجه تهرونی. همین قضیه توی اینترنت هم هست. سئوی لوکال (Local SEO) یعنی وقتی یکی توی راسالخیمه یا الجهراء دنبال محصول یا خدمتی میگرده، تو جزو اولین نتایج باشی.
و این فقط وقتی ممکنه که:
- هاست وبسایتت از اون منطقه باشه
- زبان سایت عربی بومی باشه
- محتوا طبق سرچ اینتنت اون منطقه نوشته شده باشه
چرا بیشتر برندای موفق ایرانی تو خلیج فارس وبسایت عربی دارن؟
حتی برندای کوچیکی که تازه شروع کردن، فهمیدن که برای گرفتن دل بازار عربی، باید یه سایت حرفهای عربی داشته باشن.
نهفقط یه ترجمه، بلکه یه موجود زنده که خودش داره از داخل همون کشور رشد میکنه. چند تا ویژگی برندای موفق تو بازار عربی:
- آدرس فیزیکی یا نماینده داخل اون کشور دارن
- شماره تماس محلی دارن
- وبسایتشون عربیه و دامینشون مثلاً .ae یا .om هست
- توی گوگلمپ و اپلیکیشنهای بومی ثبت شدن

پنج فایده طلایی راهاندازی وبسایت عربی
جلب اعتماد مشتری بومی
مردم وقتی ببینن با زبان خودشون طرفی، حس راحتی بیشتری میکنن.
افزایش رتبه تو گوگل محلی
وبسایتت با سرچهای محلی سریعتر بالا میاد.
ایجاد حس برند لوکال
حتی اگه ایرانی هستی، ولی با اینکار نشون میدی توی اون بازار جدیای.
سئوی عربی کمهزینه ولی بلندمدت
برخلاف تبلیغات، یه سایت حرفهای همیشه فعاله و نیاز به تمدید دائم نداره.
فرصت همکاری با برندهای محلی عربی
وقتی دیده شی، راحتتر میتونی شریک یا نماینده پیدا کنی.
شانگهای تریدینگ و تجربه واقعی تو بازارهای عربی
ما تو شرکت «شانگهای تریدینگ» از واردات ساده تا ارتباط با بازارهای محلی عمان و دوبی جلو رفتیم. یه چیزی که همیشه دیدیم این بود: برندهایی که سریعتر وارد دنیای آنلاین عربی میشن، زودتر از بقیه تو ذهن مشتری جا میگیرن.
برای همینم ما با تیم «SEO in GCC» همکاری میکنیم. این تیم، تخصصی کار سئو، طراحی سایت و تولید محتوای عربی برای بازار خلیج انجام میده. سایتت رو از داخل همون کشور بالا میارن، نه از راه دور. و این یعنی لوکال بودن واقعی.
حرف آخر اینکه اگه بیزینس داری، دنبال بازار عربی هستی، و نمیخوای هزینه سنگین تبلیغات بدی، ساخت یه سایت عربی حرفهای، اولین و ارزونترین قدمه. حالا اگه این مسیر رو بلد نیستی یا حوصلهشو نداری، ما تو شانگهای تریدینگ با همراهی SEO in GCC کنارتیم. از طراحی سایت گرفته تا تولید محتوا، سئو محلی و حتی ثبت شرکت.